Dovi

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

2012. október 23., kedd

(Nem) Alvás

Hetek óta tervezek egy bejegyzést arról, hogy mennyire nem alszunk. De nem tudom megírni, mert nem alszunk. Hónapok óta, úgyhogy ezt már nem nagyon lehet a fogzásra/mászásra/náthára/frontra/napkitörésre fogni. Vagyis ezekre ilyen sorrendben tulajdonképpen lehet, de attól nem leszek kevésbé álmos.

Szóval nem alszunk. Dovi vagy 4-5-ször kel, de lehet, hogy többször, azt már nem tudom számolni. Én szoptatom, de az egyszerűség kedvéért közben és utána alszom tovább félig levetkőzve, kifacsart testhelyzetben. Ahogy közeledünk a reggelhez, egyre kevésbé alszik mélyen. Este még általában arrébb lehet tenni, hogy én is elférjek az ágyon, de úgy 6-7 körül már arra is felébredhet, ha elveszem a karom a feje fölül. Legkésőbb 8-kor pedig véget vet mindenféle alvásnak. Ha én véletlenül visszaaludnék egy kicsit (barikádat képezve a lábammal, hogy ne másszon és essen le az ágyról), akkor előbb-utóbb megtalálja (és megrángatja) a hajam, vagy belemarkol az orromba, esetleg tetszőleges helyen megharap (rohadtul fáj, és állandóan csinálja), de minimum mászókának használ.

A Dévény-tornás nő azt javasolta, hogy legyen olyan, hogy bizonyos ideig, mondjuk minden éjjel éjfélig nem mellen alszik el, hanem az apja  segítségével, külön ágyban, és csak utána vegyem magamhoz. Aztán tágítsuk ezt az időt folyamatosan. Olyankor általában sírni szokott, első elalváskor csak kicsit, de ha felébred, és nem tér magához, akkor már nagyon nehezen alszik így vissza. Arról nem is beszélve, hogy ettől még ugyanúgy felkel, csak magunkat szívatjuk, hogy ki is kell mászni miatta az ágyból.

A Hordozóházban azt mondták, hogy támasszam ki magamat is, hogy kényelmesen feküdjek, és aludjak nap közben is, amikor Dovi alszik (jó üzlet egyébként, ha mellette vagyok, két órát alszik, ha nem, akkor felet), akkor kipihentebb leszek és nem intézek el semmit a lakásban. És hogy egy gyereket nem lehet aludni tanítani, mert majd megérik rá, hogy egyedül menjen neki. Ha sírni hagyom, csak azt tanulja meg, hogy hiába van problémája, nem érdemes segítséget kérnie, mert senkit nem érdekel. Ezzel viszont az a problémám, hogy ha állandóan megcsinálok mindent helyette, akkor hülye lesz bármit is önállóan véghezvinni. Mondjuk Dovi nem az a mások segítségére váró típus egyébként.

Még egy Kismamablogos cd-t is vettünk, hátha mond valami megoldást, mert a fb-on, meg a blogon is nagyon liberális és gyereklélek-kímélő posztjai vannak. De csak olyanok vannak benne, hogy ha a gyereket kiskorától úgy szoktattuk, hogy ne aludjon el egyedül, csak mellen, akkor hú, most mi legyen. Egyrészt nem szoktattam sehogy, basszus. Soha nem is aludt el egyedül! Nem az volt, hogy ő aludt volna, én meg felráztam, belenyomtam a mellem a szájába, hogy neked így kell elaludnod. Mindig is (szerintem kb 3 kivételtől eltekintve) üvöltött, ha álmos volt, egészen addig, amíg valahogy nem segítettem neki. Most akkor hogy szoktattam rosszul?
(Hozzá tartozik az igazsághoz, hogy még nem olvastam el az egészet, lehet, hogy megbújik valahol a csoda-megoldás.)

Egyébként meg nem gondolom, hogy rossz, hogy így alszik el, engem egyáltalán nem zavar. (Egyelőre kibírom, hogy nem tervezhetek éjszakába nyúló programokat) Csak ne keljen éjjel háromnál többször. Ez nem olyan világtól elrugaszkodott kérés, azt hiszem.

Megyek is aludni, mielőtt felkel megint.

14 megjegyzés:

  1. Megkérdezem majd Anyukámat, hogy mit gondol erről, bár tekintve, hogy én született álomszuszék vagyok, lehet, hogy pont ezzel a problémával nem találkozott.

    De szerintem azért előbb utóbb csak magára kell hagyni esténként. Nem is az a kérdés, hogy mások segítségére vár-e vagy nem, hanem, hogy sokkal könnyebb az anyukája részének lennie, mint elkezdeni szembesülni vele, hogy van, amit egyedül kell megoldania.

    Mondjuk én sem vagyok egy kegyetlen valaki, nem bőgetném a gyerekemet órákon keresztül elvből; de szerintem bizonyos határokat azért nem árt, ha megtanul.

    Csak azt nem tudom, hogy azt hogyan kell úgy elkezdeni, vagy hogyan kell ennek alakulódni, és egyáltalán, mennyire alakul magától és mennyire kell egyáltalán befolyásolni. Ezt kérdezem meg Anyutól, ha érdekel, elmondom, mit mondott, ha nem, akkor csak magamnak.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Persze, hogy érdekel! Egyébként is, de minden véleménnyel előrébb vagyok. Bár amikor mi voltunk kicsik, még eléggé a sírni hagyós módszer volt divat. Szerintem egyébként olyan másfél éves kor korül van az, hogy már érti, amit mondok, és el lehet neki magyarázni, hogy csukja be a szemét stb.

      Törlés
  2. Engem is érdekel. Valóban, régen a sírni hagyás módszere volt. Most már én sem tartom jónak. Azt hiszem, azt próbálnám most, hogy mi a minimum, ami megnyugtatja. Pl. Petyusnál az, hogy mellette ültem, és simogattam. Egyszer, amikor nem simogattam, csak ültem, megfogta a kezem, és húzogatta a fején. Elég egyértelmű volt, mit akar.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, ez jó. De ez is csak nagyobb kortól működik. Egyelőre a minimum a szoptatás, azt hiszem.

      Törlés
    2. Az Anyukám nem hisz a sírni-hagyósban, de szerintem ő is valami minimum-módszert csinált, mondjuk bejött megsimogatta a fejemet, addig ott volt, hogy megnyugodjak, és elaludjak vagy elkezdjek elaludni, aztán kiment.

      Arra például szerintem biztosan rá kellene szoktatni, hogy ne a karodban, vagy a közvetlen közeledben aludjon, hanem külön kiságyban. Lehetne addig nyesztetni, amíg elalszik, akár ringatással, vagy szoptatással, vagy bármivel, amit szeret, de aztán próbáljon egyedül aludni. Csak azt sem tudom, hogy mennyire látjuk másképpen, és nyilván a Te véleményed a döntő.

      Csak azt nem tudom, hogyan kell ezt kialakítani, ha ő rá van szokva a nagy közös alvásra, akkor nyilván nem lehet egyik-napról a másikra, akkor csak sírni fog és mindenkinek rossz lesz.

      Törlés
    3. Kérdés, hogy attól, hogy külön ágyban van, kevesebbszer ébredne-e. Mert akár zavarhatja az is, hogy mi mozgunk mellette, de attól is alhat rosszabbul, ha nem vagyunk ott, és nem érzi a közelségünket. Van, hogy egész addig, míg mi le nem fekszünk, félóránként ébred, onnantól meg sokkal ritkábban. Szóval én is gondolkoztam rajta, hogy szétszedjük-e az ágyat, de ha akkor is ilyen sokszor kel, csak magunkat szívatjuk, ha ki kell mászni az ágyból és addig nem lehet aludni, míg ő vissza nem alszik, és akkor is nehéz úgy betenni az ágyba, hogy ne ébredjen fel rá (mert hason szeret aludni, úgy nehezebb letenni). Egyébként nemalvásra szokták megoldásnak ajánlani az együttalvást is.
      De persze lehet, hogy mindig volt épp valami oka, hogy ne aludjon. Egyik fog, másik fog, fejlődési ugrás stb.
      Mindegy, előbb-utóbb mindenki átalussza az éjszakát! :)

      Törlés
  3. Igen, egy darabig határozottan úgy éreztem, hogy ezt akarom. Mármint a külön alvást. De elmúlt, már nem érzem.

    VálaszTörlés
  4. Fú, én lehet, hogy konzervativ vagyok e téren. De most a három gyerekbeli tapasztlatomat irom le.
    Samu ugye nem aludt napközben, és mire hathónapos lett, én kipurcantam. (Az igaz, hogy éjszaka aludt és kb. kéthónapos volt mikor külön ágyba tettük. És igen, kb. 3 szor ébredt s szopott éjszaka akkor még, de nem bántam.)
    Naszóval, akkor én azzal az elmélettel áltam elő, hogy szerintem ez a gyerek azért nem bir elaludni, mert túlingerli magát. És igy -bár először kicsit féltettem emiatt- de kitettem az erkélyre egy babakocsit és ott egyszerűen addig nézegette a Semmit- fehér falat- mig elaludt. A lányok esetében is a hatodik hónapnál gondoltam azt, hogy most aztán 1. elegem van, hogy nem egyszerre alszanak. 2. érett annyira az agyuk, hogy lehet őket finoman kondicionálni. És ugyancsak az erkélyes babakocsis módszert alkalmaztam. És hüpp-hüpp barbatrükk, bevált. És igy majdnem tíz hónapig legalább délelőtt volt egy-másfél órám főzni-mosni takizni otthon.....

    Mindezzel csak azt szerettem volna, mondani, hogy amit egy újszülöttel sosem tennék meg- elvenni tőle a puha meleg anyaközelséget- azt már egy félévessel meg lehet tenni. Hiszen a bizalom és kötődés már megvan. Pont azért mert okosodnak. most tudod elkezdeni szoktatni dolgokra. Olyan dolgokra, ami TEBENNED már megerősödött és eldöntötted......
    S igen, van fogzás mert 8 hónaposok szorongása meg ilyenek. De szerintem az Anya lelki és testi állapota legfontosabb, mert befolyásol mindent. Szóval, apró lépésenként, nagyon finoman, mindent előre jelezve, megtanitva, most tudsz elkezdeni tanitani Dovinak dolgokat az elalvásról és az átalvásról- és egyebekről, azért hogy hatévesen ne a hajadat markolászva aludjon csak el-----láttam erre is példát....

    (És még egy, ha egy ágyban alusztok sokáig, minden apró rezdülésedet fogja, ahogy te is az ővét, s tele van mikroébredésekkel, amikor észreveszi, hogy ugy van az álapot ahogy elaludt, akkor minden okés ( tehát elalváskor és ébredéskor IS mellette vagy). Ha azonban az esti szopi után a párod marad mellette, legalább egy hétig, akkor elkezdi megtanulni, hogy a világ akkor is egyben marad, ha Anyu nem 1 másodpercen reagál................)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, szerintem is az (volt) a fő baj, hogy egyik "módszer" mellett sem tudtam elköteleződni. Úgy meg elég nehéz Dovinak megtanítani valamit, ha én sem tudom, hogy jó-e úgy. A babakocsis erkélyes megoldás nálunk nem válna be, egyrészt mert nincs erkélyünk, másrészt mert Dovi is valószínűleg elnézegetne, amíg nem nagyon fáradt, de aztán mikor álmosodik, mindig sír.

      Most egyébként beugrott egy ötlet véletlenül: nem toltuk el az ágyát, de leeresztettük az alsó állásba. Így ugyanúgy mellettünk van, de nem egy szinten, tehát mégis külön. És nyilván lesz az éjszakában egy olyan pont, amikor már nem teszem vissza szoptatás után, mert csak felébredne, de ha fél éjszaka ott van, már az is haladás. Ma próbáljuk ki először, megszoptattam, elaludt, áttettem a kiságyba, kicsit sírt, énekeltem, visszaaludt, most ott van. :) Drukkoljatok!

      Törlés
  5. Köszi! Egész jól ment szerintem. Éjfélkor ébredt először, utána még vissza tudtam tenni az ágyába. A következő ébredések nem tudom, hánykor voltak, talán még 2-3 lehetett, de nincs a szobában óra, úgyhogy nem láttam. Végül azért ébredt fel 7 körül, mert tele volt az orra.

    VálaszTörlés
  6. Szuper! Pontosan ezek a minilépések a legfontosabbak. Tudom, hogy nehéz, de próbáld elképzelni, hogy milyennek szeretnéd az éjszakákat kb. 1 év múlva. Ez segit ahhoz, hogy legyenek "elveid". Pl. ha akkor már szeretnél ujból kicsi babát várni, akkor lehet, hogy másképp szeretnél altatni is. Ha nem, akkor is lehet, hogy van egy képed aról, hogy Dovi holsmint aludjon. (Pl. szeretnéd még akor is éjszaka szoptatni...?) Ha ezek körvonalazódnak, akor jönnek a centinkénti napi változások, amelyben jó úton haladsz:)!!!!
    (Ja, és még egy. Aki azt mondja, hogy az elalvás tanitás gyereksírás nélkül megy, annak nagyon megkérdőjelezem az igazmondsását. De ha egy gyerek fáradtságában sír - nem éhes, nem szomjas, nem társtalan, mert ott vagy mellette, stb.- az TÖK NORMÁLIS. S abba fogja hagyni, amint belealszik. S egy altatás kb. 15 perc egy ennyi idősnél..... Tehát elképzelhető, hogy tizenöt irdatlan hosszú percig kell nézned/hallgatnod, hogy sir. S tényleg nagyon nehéz, ilyenkor nem ölbe kapni-s ujból megszoptatni. Viszont néhány alkalom (7-10) után megtanulja, hogy semmi baj nem történhet vele akkor sem egyedül alszik el. És még egy. AZ sosem baj, ha alvás előtt szoptat az ember lánya, csak utána tegye le a gyermeket, tehát ne hagyja mellen aludni már. )
    No, ennyire vagyok konzervativ.

    VálaszTörlés