Dovi

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

2011. december 1., csütörtök

Név

Ma elintéztem a névkérést is. Minthogy voltunk olyan okosak, hogy héber nevet találtunk a porontynak, az nem olyan egyszerű, hogy csak közöljük a kórházban, hogy ez és ez lesz a neve (nem, ne reménykedjetek, nem fogom leírni). Ha mindketten magyar állampolgárok vagyunk, mégis valami eddig nem adható nevet szeretnénk a gyerekünknek, akkor engedélyeztetni kell. Az anyakönyvi hivatalnak kell írni egy kérvényt, aki továbbítja a Nyelvtudományi Intézetnek, ott megvizsgálják, hogy tényleg létezik-e ez a név, egyértelműen férfi (vagy női) név-e és hogy a jelentése nem érinti majd hátrányosan a kölyköt. Ősmagyar neveknél például nem lehet olyat adni, hogy Sánta, Nyomorék vagy Nemél. Meglepő.
Szóval tegnap besétáltam az Anyakönyvi Hivatalba. De az nem úgy van, hogy van egy porta, aztán megmondod, hogy utónevet szeretnél bejegyeztetni a születendő gyereked számára, és akkor ők azt mondják, hogy oké, üljön le, majd szólítjuk. Aztán jön egy kedves mosolygós hölgy, hogy fáradj utána egy irodába, add oda a papírt, aztán el van intézve. Nem. Nagy csukott ajtók vannak, amik közül el kell dönteni, hogy a te ügyed melyik kategóriába tartozik. Aztán kell egy kis bátorság és be kell kopogni. Aztán ott már kedves emberek vannak. Na ezeknek a kedves embereknek megmondtam, hogy mit szeretnék (utónevet bejegyeztetni). Átküldtek a másik szobába. Ott mondta, hogy tudom, hogy kell ehhez illetékbélyeg, de nem tudom, pontosan mennyi, úgyhogy még nem vettem meg. Néni mondja, 10000 Ft (olyan 2000 körül emlékeztünk), ez az első névváltoztatása lesz? Jaj, mondom nem nekem, hanem a gyerekemnek, aki még meg sem született. Ja, akkor mégis az egyik szoba (ugye, hogy jól találtam meg azt az ajtót?). De csak akkor lehet, ha megszületett a gyerek. De mondom, akkor hogy adok neki nevet? Erre, hogy a Nyelvtudományi Intézet... Mondom, én úgy tudom, hogy önökön keresztül lehet náluk kérvényezni a bejegyzést. És tudja a gyerek nemét? És milyen névre gondoltak? - Persze, tudok mindent. Kezébe nyomom a papírt. Ja, hogy kérvényt is írt? Hát, ja. Még jó, hogy én nagyjából sejtettem, hogy mi fog kelleni. De csak nagyjából, mert az illetékbélyegen kívül a terhes kiskönyvemet is szerették volna, hogy legyen mire engedélyezniük a nevet. Hát azzal ma külön beballagtam. De ma nem volt félfogadás, úgyhogy szólnom kellett a recepción. Hogy hívták az ügyintézőt, akivel beszéltem? Hát mit tudom én, barna haja volt, az "anyakönyvezés" nevű ajtó mögött ült. Akkor mi a gyerek neve? Hát még semmi, most fogom kérni a nevet, még meg sem született. Akkor önt hogy hívják? Szuper, ez alapján az információ alapján bejutottam (az ELAL-os tapasztalatoknak hála nem okozott gondot a szalagkorlát kinyitása és becsukása), felmentem, bekopogtam (sokkal bátrabban, mint tegnap), odaadtam, elintéztem. Kb egy hónap múlva küldik postán - remélhetőleg - az engedélyt. Beleírtuk a varázsszót (vallási okokból), úgyhogy elvileg engedélyezniük kell.

2 megjegyzés:

  1. Ha legalább az egyik szülő nem magyar állampolgár (és nem is kettős állampolgár), akkor azt adnak, amit akarnak, kérvényezni sem kell. Mondjuk én nem nevezném Andrea-nak a fiamat, akár olasz az apja, akár nem. :) Nem tudom, mi alapján döntik el, mert például Katalin Romániában férfi név. Az a vicces, hogy ha megnézem a M.o-n adható nevek listáját, van benne pár héber/izraeli név. És mindről tudom, hogy ki kérvényezte... :)

    VálaszTörlés